Boekblad – Gesprek op zondag: Anouk Boelsma (Thinium Audioboekproducties)

Anouk Boelsma en Stefan van Duyn Thinium Audioboekproducties
Anouk Boelsma en Stefan van Duyn Thinium Audioboekproducties

Woensdag begon de Week van de Luisterboek. Thinium Audioboekproducties is – voor het eerst – een van de partners in de organisatie. Anouk Boelsma is heel blij dat luisterboeken voor het eerst op primetime-televisie aandacht kreeg.

Hoe was je week?
‘Heel erg druk. Er zijn elke dag zes voorlezers in de studio’s, dus [mede-eigenaar] Stefan [van Duyn] en ik zijn voortdurend bezig met opnemen, monteren, naluisteren, plannen. Ook op Hemelvaartsdag. Er waren nieuwe klanten die langskwamen, zoals Maven Publishing – juist toen Henk Jan Smits een boek van hen voorlas. En dan waren we druk met de Week van het Luisterboek. We hebben het geschenk geproduceerd en een dagelijkse podcast: interviews met voorlezers als Jeroen Tjepkema, Rik van de Westelaken, Anne van Veen en Dieuwertje Blok.’

Maar dát hebben jullie toch al eerder kunnen maken?
‘De Week is een paar weken vervroegd. Toen werd het op het eind een race tegen de klok om alles op tijd af te hebben.’

Zijn jullie voor het eerst partner bij de Week van het Luisterboek?
‘Inderdaad. We hebben gelijk ja gezegd toen Hebban en Luisterrijk ons benaderden. Juichend zelfs. Ik heb vroeger veel aan publiciteit van luisterboeken gedaan [als redacteur van Rubinstein, md]. Toen jeukten mijn handen, omdat ik sneller wilde kunnen schakelen. Met deze clubs leek me dat mogelijk. Dat blijkt te kloppen. Met Hebban en Luisterrijk gaat het om ideeën uitvoeren – en niet daar eerst uitgebreid over vergaderen.’

Zij hebben de week naar een hoger niveau getild?
‘Absoluut. Hebban weet de mensen thuis te bereiken door hun online community, die al heel groot is, erbij te betrekken. Zij en Luisterrijk zijn echt trots op de Week. Ze willen het echt van de daken schreeuwen, terwijl de vorige organisator het naar mijn idee wat conservatiever aanpakten. Ze besteedden er tijd en geld aan, maar deden het erbij. Ik bedoel: nu zijn er posters gemaakt. Dat is voor het eerst dat er aan zoiets geld is uitgegeven.’

Leidt de Week dan ook tot meer aandacht voor het luisterboek?
‘Het luisterboek was voor het eerst op primetime op televisie. Bij Tijd voor Max, waar de shortlist van de Hebban Luisterboek Award bekend werd gemaakt. Dus ja. Dinsdag komen we ook nog bij Tijd voor Max op Radio 5. En allerlei media schreven erover: van Nu.nl tot Panorama. Ook uitgeverijen sturen nu persberichten uit over het luisterboek. Zoals A.W. Bruna, die aankondigde dat ze hun 150-jarig bestaan vieren met hun 150e luisterboek. Dat was vroeger ondenkbaar. We moesten zelf uitgeverijen erop attenderen dat er ook een luisterboekversie was en dat ze niet moest vergeten de voorlezer te melden. ‘

Was het jullie idee om het geschenk en een serie podcasts te produceren?
‘Sander Verheijen van Hebban wilde graag een luisterboek als geschenk weggeven dat nog niet op de markt was. Vorig jaar was dat niet gelukt, maar nu stelde hij zijn eigen boek voor. Wij hebben dat samen geregeld met zijn uitgever: HarperCollins, en een voorlezer gezocht: Rik van de Westelaken. Daarnaast hebben we Cargo gebeld of ze toevallig iets op de plank hadden liggen. Dat werd een mooi kort verhaal van Anita Terpstra. De podcasts was ons eigen idee. Die wilden we al maken. Op verzoek van Sander hebben we ermee gewacht tot de Week.’

Waarom wilden jullie podcasts maken?
‘Wij hebben hier drie studio’s. Er zijn dus altijd meerdere voorlezers, die in de pauze zulke interessante gesprekken hebben. Over de boeken die ze lezen, over de manier waarop ze voorlezen. Zo inspirerend. Toen dachten we: als wij het zo leuk vinden, zijn er vast meer mensen die er graag naar luisteren. Roel Fooij, een voorlezer van ons, had ooit geroepen dat hij een geweldige naam had als wij ooit een podcast begonnen: Thinium Talks. Dus hij mocht het hosten.’

Leveren jullie je bijdrage om niet?
‘De twee luisterboekgeschenken hebben we tegen kostprijs gemaakt. De podcasts is gratis. Maar het betaalt zich uit.’

Want?
‘Het levert nieuwe klanten op. Uitgeverijen en andere partijen vragen of ze een kopje koffie met ons kunnen drinken – synoniem voor: “misschien kunnen we zaken doen”. Juist ook onze podcast wekt interesse. Veel uitgeverijen willen daar ook iets mee doen, maar zoeken nog naar een goede invulling. Atlas Contact maakt podcasts, Lebowski heeft ‘Lopen met Lebowski’, maar er zal nog veel meer komen.’

Het gaat dus goed met Thinium?
‘Zeker. We zijn al bezig met de bouw van een vierde studio. Stefan geeft zijn kantoortje op, zodat we deze op die plek kunnen bouwen. Onze agenda zit zo vol dat we wel moeten. Tijdens of iets na de zomer moet hij klaar zijn.’

Morgen wordt de winnaar bekend gemaakt van de Hebban Luisterboeken Award 2018. Hoeveel van de vijf geshortliste titels hebben jullie gemaakt?
‘Drie. Kleurenblind van Trevor Noah, voorgelezen door Howard Komproe. Kolja van Arthur Japin, voorgelezen door hemzelf. En Het labyrint der geesten van Carlos Ruiz Zafón, voorgelezen door Sander de Heer. Van de longlist van 24 audioboeken hadden wij er zestien.’

Reflecteert dat jullie marktaandeel?
‘Ik denk dat we ongeveer een derde van de markt hebben, net als Rubinstein en Storytel. Dus we doen het beter dan het marktaandeel. Ik denk ook dat het terecht is. Het klinkt arrogant, maar wij hebben zo veel liefde en passie voor het luisterboeken, het voorlezen, het overbrengen van verhalen. En we hebben technisch een hoge kwaliteit. Wij zijn geen opnamestudio die een gat in de markt hebben ontdekt. Nee, dit is wat wij doen en we hebben al zo’n twaalf jaar ervaring. Door de groei van de markt komen ook beunhazen erop af die denken even een voorlezer achter een microfoon te kunnen zetten. In de wandelgangen hoor je dan dat dat hoofdpijnprojecten worden.’

Heb je een persoonlijke favoriet onder de drie genomineerden uit jullie studio?
‘Ja, Ruiz Zafón. Dat luisterboek is als enige voorgelezen door iemand die dat voor zijn brood doet: Sander de Heer, die echt een ontzettend goede stemacteur is. Hij heeft al een paar keer op de shortlist gestaan, maar won nooit omdat anderen een bekendere naam hebben en mensen daar makkelijker op stemmen. Sander verdient het nu echt om te winnen. Als hij weer niet wint, krijgt hij een prijs van ons.’

Ga je vandaag voor je plezier een boek luisteren?
‘Ik moet de studio in. Ook vandaag komen voorlezers. Maar misschien ga ik tussendoor even in de tuin werken en ja, dan zet ik daarbij een luisterboek op. Ik luister nu Agatha Christie voorgelezen door Joan Hickson. Die heeft zo’n heerlijk muizig stemmetje dat er perfect bij past.’ – Maarten Dessing voor Boekblad.